Titulní obrázek


BMW řady 3 model E46 (1998 - 2005)

BMW 3 model E46 zaujme nejen designem, ale i vynikajícími jízdními vlastnostmi. Nabízí také skvělé třílitrové turbodiesely. Není ale nejlevnější ani nejprostornější.Vynikající jízdní vlastnosti (pro M-paket a M3 platí dvojnásob), stále pohledné tvary, výborné dílenské zpracování, image značky, kultivované šestiválce, velice úsporný a silný třílitrový turbodiesel, existuje i s pohonem všech kol.

Nová generace „trojkové“ řady dostala prostor v roce 1998. Tehdy byl uveden sedan s interním označením E46, který tak nahradil doposud vyráběnou E36. O rok později byla nabídka rozšířena o kupé a praktické kombi Touring. Rok 2000 přinesl další změnu. Zákazníci si mohli poprvé objednat BMW 3 poslední generace s pohonem všech kol, či karosářskou verzi kabrio. Na trh dorazil také sportovně laděný model M3 poháněný atmosférickým šestiválcem 3.2 24V/252 kW.

​​Pozice na trhu BMW 3 E46 se těší celkem velkému zájmu mezi motoristy. Osloví totiž nejen designem, ale i dobrým jménem, jež stojí především na jízdních vlastnostech. Potěší orientace palubní desky na řidiče, pohodlná sedadla i příjemné ovládání. Pokud je vůz navíc vybaven sportovními sedačkami, můžete počítat s výborným bočním vedením těla i jejich širokými možnostmi nastavení. Na střední třídu ale automobil mnoho místa nenabídne. To platí zejména pro prostor na zadních sedadlech. Tato vlastnost je známá už z předchozí generace „trojky“ a ani nástupce tradici neopustil.

Skutečnou ozdobou vozu jsou jízdní vlastnosti. Automobily s běžným podvozkem dobře tlumí nerovnosti a ani v zatáčkách nezklamou, protože jejich jízdní vlastnosti jsou opravdu nadprůměrně dobré. Pokud ale usednete do vozidla v M-paketu, které má odlišně naladěné odpružení, pocítíte nerovnosti vozovky více. Na druhou stranu, dobré jízdní vlastnosti se zde mění ve výborné, což ocení sportovně založení řidiči. Samostatnou kapitolu pak představuje excelentní sportovní verze M3. BMW řady 3 dokáže pěkně tahat za ruce, řízení zde totiž poskytuje skutečně nezkreslenou zpětnou vazbu. V E46 cítíte, že auto skutečně řídíte. Ne nadarmo se říká, že BMW je vůz pro řidiče. Pokud je navíc vybaven dostatečně silným motorem, můžete počítat se skutečně zábavnou jízdou. Tu zpříjemní přesné řazení a velice zdařilé brzdy. ABS, ale i stabilizační systém zasahují citlivě. Stabilizaci navíc lze zcela deaktivovat. Zkrátka po jízdní stránce není tomuto vozu co vytknout.

Povinné ručení 2012: V letošním roce se ceny povinného ručení dostaly vlivem konkurence na historická minima. Máte-li starší smlouvu, porovnejte si vaši platbu s některou online kalkulaček povinného ručení.

Automobil se nabízel s celou řadou pohonných jednotek. Nejslabší model 316i se zážehovou devatenáctistovkou o výkonu 77 kW bude stačit jen opravdu nenáročným motoristům. Silnější provedení 316i vybavené devatenáctistovkou o výkonu 85 kW jede o poznání lépe. Ještě mnohem svižněji ale pojede silnější dvoulitr disponující výkonem 105 kW (model 318i). Mezi zážehovými řadovými šestiválci má velice dobré jméno jednotka o objemu 2,8 litru a výkonu 142 kW. Stejně tak dobře se mezi majiteli bavoráků mluví o třílitru s výkonem 170 kW. V obou případech jde o motorizace schopné jezdit se spotřebou do deseti litrů na sto kilometrů. Motory to jsou navíc velice kultivované a výkonné. Turbodiesely se nabízely o objemech 2,0 a 3,0 litru. Čtyřválce nesou označení 318d či 320d podle výkonů. Řadový šestiválec se ukrývá pod označením 330d. Zpočátku disponoval výkonem 135 kW, od modernizace ale nabízí rovných 150 kW. Třílitrový dieselový řadový šestiválec je ozdobou nabídky pohonných jednotek. Kultivovaný agregát má od modernizace vynikající výkon 150 kW, ale ani dřívějších 135 kW není málo. Objemná jednotka přitom umožňuje až neuvěřitelně úsporný provoz. Při jízdě s lehkou nohou lze spotřebu stlačit i pod 5,5 litru nafty na 100 km! Komu nevadí spotřeba okolo deseti litrů naturalu, může vsadit na mimořádně spolehlivý třílitrový benzinový motor. Řadový šestiválec mu na oplátku nabídne i skvělý zvuk, kultivovaný projev a vynikající výkon. Dvoulitrový turbodiesel se nabízel se systémem vstřikování common rail až od modernizace. Ani tento mladší motor ale nepředstavuje ideální volbu. Velký výkon dolovaný z agregátů o poměrně malém objemu s sebou přináší riziko drahých poruch. Známé je praskání těsnění pod hlavou nebo potíže se vstřikovači. U starších motorů (před modernizací) hrozí problém se vstřikovacím čerpadlem. BMW 316i a 318i jsou osmiventilové devatenáctistovky nenabízejí nic převratného. Lépe uděláte pořízením silnějšího šestnáctiventilového motoru pod stejným označením 316i. Získáte tak modernější agregát, který si s vozem povinného ručení.

Automobil se nabízel s celou řadou pohonných jednotek. Nejslabší model 316i se zážehovou devatenáctistovkou o výkonu 77 kW bude stačit jen opravdu nenáročným motoristům. Silnější provedení 316i vybavené devatenáctistovkou o výkonu 85 kW jede o poznání lépe. Ještě mnohem svižněji ale pojede silnější dvoulitr disponující výkonem 105 kW (model 318i). Mezi zážehovými řadovými šestiválci má velice dobré jméno jednotka o objemu 2,8 litru a výkonu 142 kW. Stejně tak dobře se mezi majiteli bavoráků mluví o třílitru s výkonem 170 kW. V obou případech jde o motorizace schopné jezdit se spotřebou do deseti litrů na sto kilometrů. Motory to jsou navíc velice kultivované a výkonné. Turbodiesely se nabízely o objemech 2,0 a 3,0 litru. Čtyřválce nesou označení 318d či 320d podle výkonů. Řadový šestiválec se ukrývá pod označením 330d. Zpočátku disponoval výkonem 135 kW, od modernizace ale nabízí rovných 150 kW. Třílitrový dieselový řadový šestiválec je ozdobou nabídky pohonných jednotek. Kultivovaný agregát má od modernizace vynikající výkon 150 kW, ale ani dřívějších 135 kW není málo. Objemná jednotka přitom umožňuje až neuvěřitelně úsporný provoz. Při jízdě s lehkou nohou lze spotřebu stlačit i pod 5,5 litru nafty na 100 km! Komu nevadí spotřeba okolo deseti litrů naturalu, může vsadit na mimořádně spolehlivý třílitrový benzinový motor. Řadový šestiválec mu na oplátku nabídne i skvělý zvuk, kultivovaný projev a vynikající výkon. Dvoulitrový turbodiesel se nabízel se systémem vstřikování common rail až od modernizace. Ani tento mladší motor ale nepředstavuje ideální volbu. Velký výkon dolovaný z agregátů o poměrně malém objemu s sebou přináší riziko drahých poruch. Známé je praskání těsnění pod hlavou nebo potíže se vstřikovači. U starších motorů (před modernizací) hrozí problém se vstřikovacím čerpadlem. BMW 316i a 318i jsou osmiventilové devatenáctistovky nenabízejí nic převratného. Lépe uděláte pořízením silnějšího šestnáctiventilového motoru pod stejným označením 316i. Získáte tak modernější agregát, který si s vozem lépe poradí.