Titulní obrázek


BMW X1, čtyři benzínové válce musí stačit

Při pohledu do ceníku zjistíte, že v nabídce není ani jediný šestiválec, vrcholem nabídky je nyní čtyřválcový benzinový dvoulitr s turbodmychadlem twin-scroll o výkonu 180 kW.

Pokud si pořizujete nové vozidlo nezapomeňte na jeho pojištění. Pojištění vozidla se skládá se zákonného pojištění vozidla, tedy z povinného ručení a z havarijního pojištění vozidla. Informace o typech pojištění, spoluúčastech či připojištěních najdete na specializovaném serveru Srovnávač.cz. Naleznete zde také online kalkulačku povinného ručení.

Čtyřválec má hliníkový blok, časování ventilů Double-VANOS, variabilní zdvih ventilů Valvetronic a přímé vstřikování HPI se solenoidovými vstřikovači. Přeplňování zajišťuje dnes u BMW již obvyklé turbodmychadlo twin-scroll. Nový motor je navíc se svými 144 kg o 18 kg lehčí než atmosférický šestiválec. Malá délka bloku umožnila umístit prakticky celý agregát až za přední nápravu, což se příznivě projevilo na jízdních vlastnostech. Když není třeba spěchat, volí osmistupňový automat velmi rychle těžké převody a šetří tak palivo. Takové naprogramování převodovky je možné i díky točivému momentu 350 Nm dostupnému prakticky od volnoběhu. Ve sportovním režimu převodovka přeřazuje až u červeného pole začínajícího u sedmi tisíc otáček, zvukový i dynamický projev agregátu se zvyšujícími se otáčkami krásně graduje a žádné výraznější vadnutí se nekoná. Tedy ne že by X1 bylo nějaké ostré okruhové náčiní, to určitě ne, každopádně vůz se schopností zrychlit na 100 km/h za 6,5 sekundy už nějaký ten respekt na silnici má. Když se usadíme v pohodlných, příjemných a dobře obepínajících „M“ sedadlech a nastavíme si velká zrcátka a volant, jediné co prozrazuje že sedíme v SUV a ne třeba v řadě 3 je výše očí nad vozovkou. Podobně příjemný pocit přetrvává i v zatáčkách, kde se BMW X1 dlouho chová neutrálně. Pochvalu zaslouží výborně dávkovatelné a výkonné brzdy, které dokáží rozjetý vůz o pohotovostní hmotnosti téměř 1,6 tuny spolehlivě krotit. Ruku v ruce s podvozkem jde i řízení. Přes měkoučký M volant s pádly k vám sice neputuje tolik informací, kolik byste asi chtěli.

Benzínový dvoulitr si vás získá na svou stranu již při prvním razantnějším přidání plynu – auto poslušně vyrazí vpřed, ať je v tu chvíli na otáčkoměru v podstatě jakákoliv hodnota. Ve vysokých otáčkách umně maskuje fakt že se nejedná o atmosféru a gradace výkonu i pocit přicházející špičky je na turbomotor ukázková. Při rychlém startu například ze semaforů je převodovka naladěna na pozvolnější rozjezd a to i ve sportovním režimu. Pohon všech čtyř kol tak v součinnosti s osmistupňovým automatem paradoxně odpich z místa spíše zdržuje. Jedním z mála slabších míst je nízká ochota brzdit motorem, což by se nám asi velmi nelíbilo u vozu z produkce divize M, u kompaktního SUV nad tím můžeme s klidným srdcem mávnou rukou. Spotřeba je samozřejmě velmi závislá na stylu jízdy, ostatně jako u většiny výkonných přeplňovaných benzinových agregátů. Pokud se budete vyžívat ve sportovním režimu a častěji využívat naplno schopnosti motoru čekejte spotřebu někde nad 14 litrů Naturalu. Po městě jde s vozem jezdit za zhruba 10 až 12 litrů v závislosti na hustotě provozu. Při ustálené reálné rychlosti 100 km/h si motor doslova pobrukuje na 1.700 min-1 přičemž palubní počítač ukáže průměrný odběr 7,4 litru benzinu na 100 ujetých kilometrů. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček na stále velice ležérních 2.200 min-1 a zvýšení odběru paliva na 8,8 litru.