Titulní obrázek


BMW slaví výročí

Již čtvrt století ubylo od data, kdy BMW poprvé dostalo dvanáctiválec. V roce 1972 se v Mnichově spojily dva řadové šestiválce. Jenže hned poté se objevil problém.

Samotný motor vážil 315 kg, což zdaleka nesplňovalo představy o ideální hmotnosti.

Nakonec se vrcholná pohonná jednotka začala vyvíjet v roce 1984 doslova na zelené louce, než aby se k zákazníkům dostal nějaký těžký paskvil. A jen o tři roky později už výrobní linku opouštělo BMW 750i. Výkon byl na dnešní dobu směšných 300 koní.

O slušných pár let později, v roce 1994, motor narostl na objemu a dokázal vydolovat 326 koní z 5,4 litru objemu. Generace, kterou si nejspíš řada z vás pamatuje jako tu “Banglovu”, už disponovala motorem s přímým vstřikováním a proměnným zdvihem ventilů Valvetronic. Šlo o rovný šestilitr o výkonu 438 koní, u kterých to ale neskončilo. 

Než si sjednáte pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla, porovnejte povinné ručení jednotlivých pojišťoven. Liší se jednak cenou, ale i výší limitů krytí, sazbami připojištění, přirážkami ke čtvrtletním platbám nebo slevami za sjednání přes internet. Nejlevnější povinné ručení sjednáte online.

Současná generace sedmé řady má pod kapotou motor dvakrát přeplňovaný, který vyústil ve výkon 540 koní a točivý moment 750 Nm. Porovnejte to s prvním dvanáctiválcem a zjistíte, že čísla se za čtvrt století skoro zdvojnásobila.